Tekenen als methode

In een onderzoeksmethodologie kan tekenen op meerdere vlakken ingezet worden: als handeling om eerste schetsmatige ideeën vorm te geven en te communiceren, als tool om losse onderdelen in een onderzoek in de ontwerpfase grafisch met elkaar te verbinden, als middel ter uitdrukking van ervaringen of percepties, maar ook als non- verbale individuele of collectieve reflectiemethode. Dit roept evenwel vragen op over de werking van tekenen als methode: Wat wordt precies gedaan wanneer er wordt getekend? Of, vrij letterlijk: Hoe werkt ‘het’? Welke kennis of data worden door middel van tekenen opgeroepen of gegenereerd? En wat maakt tekenen als methode specifiek ten opzichte van andere artistieke handelingen of methodes? De bijdragen in dit nummer bieden elk op hun wijze inzicht in verschillende praktijken van tekenen als methode en zijn concrete werking.

← Terug naar overzicht

Tekenen als onderzoeksmethode: diverse perspectieven

Falk Hübner

Tekenen wordt in het algemeen beschouwd als een creatieve en artistieke praktijk. Dat het ook een methode voor onderzoek kan zijn, is minder vanzelfsprekend. Tekenen is niet alleen een kernpraktijk bij beeldende disciplines – schilderkunst, architectuur, design – het is ook een veel...

Lees dit artikel →

Drawing Instruments drawing instruments

Veerle Spronck

Op welke manier kan tekenen een methode voor reflectie zijn? Van november 2016 tot maart 2017 vond het artistiek onderzoeksatelier Drawing Instruments plaats binnen het Lectoraat voor Autonomie en Openbaarheid in de Kunsten aan Hogeschool Zuyd, Maastricht. In dit interdisciplinaire vak tekenden ...

Lees dit artikel →

Musicografie van architectuur

Murat Ali Cengiz

Het verband tussen architectuur en muziek is al geruime tijd onderwerp van debat. Murat Ali Cengiz is architect, jazzpianist en componist. In dit artikel traceert hij de artistieke ontwikkeling van architecturaal ontwerp tot grafische partituren als basis voor jazzimprovisatie. Cengiz ...

Lees dit artikel →

City in Reverse

Karen Vermeren

De kalksteenmijn in Rüdersdorf, vlakbij Berlijn, voorziet de Duitse hoofdstad van steen die wordt omgezet in mortel, cement en beton. Het geologisch landschap vormt zo de basis van de stad, waarbij de grondstoffen worden opgenomen in landkaarten. De stenen p...

Lees dit artikel →

Tekenen onder weerstand

Senne Schraeyen

Over de tekenpraktijk van Matthew Barney en Michelangelo. Het oeuvre van de Amerikaanse kunstenaar Matthew Barney bestaat uit performance, fotografie, tekeningen, designobjecten en film. Niet toevallig werd hij in 1989 door een kunstcriticus omgedoopt tot ‘De Michelangelo van de genitale kunst’. Dit ...

Lees dit artikel →

How about a ghostwriter writing a deleted scene for an off screen character?

Karina Beumer

In een film van Woody Allen zien we een eenvoudig straatbeeld in New York. Het lijkt een tussenshot, bedoeld om van de ene scène naar de volgende te gaan en continuïteit te bewaren. De dialoog die we horen, li...

Lees dit artikel →

Relational Drawing

Anke Coumans

In het project Ik zie ik zie wat jij niet ziet worden mensen met dementie getekend door kunststudenten. In dit artikel wordt beargumenteerd waarom dit traject zich laat articuleren als een antropologisch artistiek onderzoeksproces waarin de tekening een ontmoeting in ...

Lees dit artikel →

'When shall we three meet again’

Vincent Van Meenen

Traditioneel gezien bedoelt men met onvertaalbaarheid de onmogelijkheid om iets om te zetten van de ene taal naar de andere. Maar wat, als het ook onmogelijk wordt om iets van het ene tekensysteem (bijvoorbeeld tekst of partituur) naar een ander ...

Lees dit artikel →