Editoriaal

Editoriaal

Nele Wynants

Het devies Publish or perish! verwoordt – niet zonder kritische bijklank – hoe het gesteld is met de druk binnen de academische wereld om veelvuldig en in de ‘juiste’ tijdschriften te publiceren. Ook in het debat over de academisering van het hoger kunstond...

Lees dit artikel →

De gratie van de acteur. Charisma tussen mystiek en techniek

Edith Cassiers, Timmy De Laet en Esther Tuypens

In een reeks interviews met dramadocenten aan Vlaamse acteeropleidingen gaan onderzoekers van Visual Poetics (UAntwerpen, www.visualpoetics.be) na welke rol het charisma van een acteur speelt binnen een pedagogische context. Kan charisma aangeleerd worden? Of is het, net als ...

Lees dit artikel →

De relevantie van Henrik Ibsen. Een reflectie vanuit de toneelpraktijk

Evgenia Brendes & Lauranne Paulissen

Aan het Koninklijk Conservatorium Antwerpen wordt in de spellessen weinig aandacht besteed aan het werk van Henrik Ibsen. De Vlaamse theaterwereld grijpt daarentegen wel vaak terug naar zijn teksten: Ibsens toneelwerken zijn dus nog relevant in de eenentwintigste eeuw. Waarom ...

Lees dit artikel →

Mobile Autonomy, exercises in artists’ self-organisation. Een zomerschool in het Middelheimmuseum Antwerpen

Nico Dockx, Pascal Gielen & Karina Beumer

Een groep kunstenaars en academici van over de hele wereld verplaatste zich eind augustus voor één week naar het Middelheimmuseum in Antwerpen voor een zomerschool. Atelier van Lieshout – een werk van Joep van Lieshout in de collectie van het beeldenpark – werd h...

Lees dit artikel →

‘Interpretation is the revenge of the intellectual upon art’

Nicolas Baeyens

Beeldhouwer Nicolas Baeyens maakte voor FORUM+ een visuele bijdrage waarin hij op basis van een collagetechniek een aantal canonieke beelden uit de kunstgeschiedenis verknipt tot nieuwe, dynamische beelden. Hij zet ze in relatie tot citaten uit de esthetica en loso ...

Lees dit artikel →

De ‘style distingué’ van Alphonse Stenebruggen. Een artistiek onderzoek naar de interpretatieve uitdieping van het romantische hoornrepertoire

Jeroen Billiet

‘Historisch geïnformeerde uitvoeringspraktijk’ is alomtegenwoordig in onze Europese concertzalen. Tijdens de laatste decennia schoof het interesseveld op van middeleeuwse gezangen tot muziek uit de vroege twintigste eeuw. Maar wat betekent dit ‘historisch geïnformeerd’ concreet in de praktijk? Als gepassione...

Lees dit artikel →

Ex Libris

‘Een reuzenpartituur’: Franz Liszts Graner Messe in Antwerpen

Jan Dewilde

De overvloedig geannoteerde ‘reuzenpartituur’ van de Graner Messe. Schuberth: Leipzig, 1859. Bibliotheek Koninklijk Conservatorium Antwerpen, KVC 185600 De collectie van de bibliotheek van het Koninklijk Conservatorium is niet alleen bijzonder gevarieerd qua inhoud, maar ook qua verschijningsvorm. Zo herbergen we, naast de vele...

Lees dit artikel →

Recensie

Voorbij de fetisjistische blik

Staf Vos

A.T. De Keersmaeker & B. Cvejić, A choreographer’s score [I]. Fase, Rosas danst Rosas, Elena’s aria, Bartók. Brussel: Mercatorfonds / Rosas, 2012. 245 pp., ill., 4 dvd’s. ISBN 9789061535416. A.T. De Keersmaeker & B. Cvejić, A choreographer’s score [II]. En att...

Lees dit artikel →

Recensie

Theater in de marge

Karel Pletinck

T. Crombez, Etherisch Strijkersensemble Parisiana. Het vroege werk van Eric De Volder. In beeld gebracht door Michiel Hendryckx. Leuven: LannooCampus, 2014. 183 p. ISBN 9789401421829 Eric De Volder overleed onverwacht in 2010, de nacht nadat zijn Toneelgroep Ceremonia met Woyzeck in première ging. D...

Lees dit artikel →

Recensie

Over theater(geschiedenis)- grenzen

Edith Cassiers

T. Crombez, J. Koopmans, F. Peeters, L. Van den Dries & K. Vanhaesebrouck, THEATER. Een westerse geschiedenis. Leuven: LannooCampus, 2015. 346 p. ISBN 9789401418959. De theatergeschiedschrijving werd al meermaals doodverklaard. Gespeend van verbeelding zou deze discipline vastgeroest zijn in het onverzettelijke woord. Theater ...

Lees dit artikel →