This article was part of FORUM+ vol. 31 no. 1, pp. 38-45
De reeks Traps bestaat uit een serie winterlandschappen. Onder een tapijt van sneeuw gaan onzichtbare vallen schuil zoals stropers die gebruiken. Hier en daar steekt alleen een koord uit de sneeuw of hangt een gecamoufleerde steen boven de grond. Net zoals de jager een theater opbouwt om dieren te misleiden, bouwt Callemin een beeld op waarin de kijker verstrikt raakt.
De beelden waarmee we in onze hedendaagse beeldcultuur worden geconfronteerd zijn niet enkel registraties van de wereld, maar scheppen steeds vaker een nieuwe werkelijkheid (denk aan AI-gegenereerde beelden en digitale beeldmanipulatie). Vanuit die context bevraagt Callemin begrippen zoals visuele perceptie en de identiteit van afgebeelde lichamen. Hiervoor maakt hij geen gebruik van nieuwe media, maar duikt hij zijn atelier in om aan de slag te gaan met materialen zoals gips, klei of hout en bouwt hij sets en sculpturen om die daarna te fotograferen. De vraagstukken over de hedendaagse beeldcultuur die hij op die manier behandelt, brengt hij in relatie tot aloude vraagstukken uit de kunstgeschiedenis.
+++
Tom Callemin
is beeldend kunstenaar en als artistiek onderzoeker verbonden aan KASK School of Arts & Conservatorium Gent. Zijn doctoraatsonderzoek gaat over de onbetrouwbaarheid van perceptie in relatie tot fotografische beeldvorming.