← Back to overview

Fall 2017

Campaign image ForsterHuberHeyne, a co-production of Staatstheater Mainz, de KOE and De NWE Tijd © Jasper Rigole

Editorial

The conditions of creation

Thijs Lijster

Door steeds striktere copyrightregelgeving worden kunstenaars die openlijk putten uit het werk van anderen van plagiaat beschuldigd, zoals onlangs nog de Belgische kunstschilder Luc Tuymans in een geruchtmakende zaak.

Read this article →

Repertoire and artistic property

Authors' rights in the creative economy. Towards a legal framework

Ellen Loots

Auteursrecht in het domein van de kunsten is een heikele kwestie. Ellen Loots schetst de complexiteit van de huidige wettelijke stelsels en de gespannen verhouding tussen morele rechten en auteursrechten in relatie tot de dynamiek van de creatieve industrie.

Read this article →

Repertoire and artistic property

In search of lost authenticity. Irony, nostalgia and mourning in DWW speelt DWW

Wannes Gyselinck

In de voorstelling De Warme Winkel speelt De Warme Winkel doen twee generaties acteurs van De Warme Winkel een poging om Café Müller van Pina Bausch te dansen, bijna veertig jaar na de originele opvoering.

Read this article →

Repertoire and artistic property Artistic contribution

Visual relationships. Jasper Rigole on Elective Affinities

Jasper Rigole, Nele Wynants

In een tijdelijke werkplaats maken twee kunstenaars met behulp van een kopieerapparaat en een stapel kranten voortdurend nieuwe beeldensembles. Dit is het uitgangspunt van Elective Affinities, een meerjarig project van Jasper Rigole en Egon Van Herreweghe.

Read this article →

Repertoire and artistic property

‘A whole lot of dead copycats’. Artistic property in jazz

Matthias Heyman

De grens van intellectueel eigendom in jazz is erg fluïde, en valt bijzonder moeilijk te reguleren. Matthias Heyman geeft een blik op enkele facetten van artistiek eigendom in jazz.

Read this article →

Repertoire and artistic property

Dance divided. Choreographic copyright and the conflict between ideology and practice

Timmy De Laet

Toen popster Beyoncé Knowles achteloos een fragment uit de bekende choreografie Rosas danst Rosas van Anne Teresa De Keersmaeker in een videoclip kopieerde, stond de danswereld in rep en roer. Ook in de hedendaagse dans verhit de vraag naar artistiek eigendom de gemoederen.

Read this article →

Ex Libris

Le Novateur: The first Belgian music journal

Jan Dewilde

Het Antwerpse tijdschrift Le Novateur, dat wekelijks op zondag verscheen, was de eerste reguliere muziekperiodiek in België.

Read this article →

Review

Collecting as a research method

Jan Baetens

Artists’ Publications: The Belgian Contribution is een bibliotheek, een geschiedenis, een tentoonstellingsruimte en een platform voor een aantal vragen rond concepten als het boek, de kunstenaar, de lezer, wetenschappelijk onderzoek in en over de kunsten, het museum, en ook nog zoiets als België.

Read this article →

Review

The art of not painting. Agamben's poetics of inefficiency

Martijn Boven

De poëtica van de onwerkzaamheid is Agambens antwoord op de crisis waarin de hedendaagse kunst zich volgens hem bevindt. Het is een poging om de kunst los te weken van praxis en terug te bren- gen naar poiesis.

Read this article →

Review

The man who taught his people to perform

Laurens De Vos

Weinigen hebben zo hun stempel gedrukt op het Vlaamse theaterleven van de afgelopen eeuw als Herman Teirlinck.

Read this article →