← Terug naar overzicht

Herfst 2017

Campagnebeeld ForsterHuberHeyne, een coproductie van Staatstheater Mainz, de KOE en De NWE Tijd © Jasper Rigole

Editoriaal

De condities van creatie

Thijs Lijster

Door steeds striktere copyrightregelgeving worden kunstenaars die openlijk putten uit het werk van anderen van plagiaat beschuldigd, zoals onlangs nog de Belgische kunstschilder Luc Tuymans in een geruchtmakende zaak.

Lees dit artikel →

Repertoire en artistiek eigendom

Auteursrechten in de kunsten. Een wettelijk kader in voortdurende ontwikkeling

Ellen Loots

Auteursrecht in het domein van de kunsten is een heikele kwestie. Ellen Loots schetst de complexiteit van de huidige wettelijke stelsels en de gespannen verhouding tussen morele rechten en auteursrechten in relatie tot de dynamiek van de creatieve industrie.

Lees dit artikel →

Repertoire en artistiek eigendom

Op zoek naar de verloren authenticiteit. Ironie, nostalgie en rouw in DWW speelt DWW

Wannes Gyselinck

In de voorstelling De Warme Winkel speelt De Warme Winkel doen twee generaties acteurs van De Warme Winkel een poging om Café Müller van Pina Bausch te dansen, bijna veertig jaar na de originele opvoering.

Lees dit artikel →

Repertoire en artistiek eigendom Artistieke bijdrage

Visuele verwantschappen. Elective Affinities

Jasper Rigole, Nele Wynants

In een tijdelijke werkplaats maken twee kunstenaars met behulp van een kopieerapparaat en een stapel kranten voortdurend nieuwe beeldensembles. Dit is het uitgangspunt van Elective Affinities, een meerjarig project van Jasper Rigole en Egon Van Herreweghe.

Lees dit artikel →

Repertoire en artistiek eigendom

‘A whole lot of dead copycats’. Artistiek eigendom in jazz

Matthias Heyman

De grens van intellectueel eigendom in jazz is erg fluïde, en valt bijzonder moeilijk te reguleren. Matthias Heyman geeft een blik op enkele facetten van artistiek eigendom in jazz.

Lees dit artikel →

Repertoire en artistiek eigendom

Verdeelde dans. Choreografisch auteursrecht en de spanning tussen ideologie en praktijk

Timmy De Laet

Toen popster Beyoncé Knowles achteloos een fragment uit de bekende choreografie Rosas danst Rosas van Anne Teresa De Keersmaeker in een videoclip kopieerde, stond de danswereld in rep en roer. Ook in de hedendaagse dans verhit de vraag naar artistiek eigendom de gemoederen.

Lees dit artikel →

Ex Libris

Le Novateur: het eerste Belgische muziektijdschrift

Jan Dewilde

Het Antwerpse tijdschrift Le Novateur, dat wekelijks op zondag verscheen, was de eerste reguliere muziekperiodiek in België.

Lees dit artikel →

Recensie

Het verzamelen als onderzoeksmethode

Jan Baetens

Artists’ Publications: The Belgian Contribution is een bibliotheek, een geschiedenis, een tentoonstellingsruimte en een platform voor een aantal vragen rond concepten als het boek, de kunstenaar, de lezer, wetenschappelijk onderzoek in en over de kunsten, het museum, en ook nog zoiets als België.

Lees dit artikel →

Recensie

De kunst niet te schilderen. Agambens poëtica van de onwerkzaamheid

Martijn Boven

De poëtica van de onwerkzaamheid is Agambens antwoord op de crisis waarin de hedendaagse kunst zich volgens hem bevindt. Het is een poging om de kunst los te weken van praxis en terug te bren- gen naar poiesis.

Lees dit artikel →

Recensie

De man die zijn volk leerde toneelspelen

Laurens De Vos

Weinigen hebben zo hun stempel gedrukt op het Vlaamse theaterleven van de afgelopen eeuw als Herman Teirlinck.

Lees dit artikel →