Editoriaal

Tonen zonder temmen, focussen zonder framen

Johan Pas

Sommige tijdperken zijn beter in het terugblikken dan in het vooruitzien. Zeker wanneer de toekomst weinig rooskleurig is, biedt de terugblik troost en houvast. Dit jaar werd her en der de vijftigste …

Lees dit artikel →

EMRUZ. Nieuwe muziek in Iran

Liselotte Sels

Nieuwe muziek in Iran is aan een sterke heropleving bezig. Een generatie jonge componisten maakt opnieuw aansluiting met de periode vóór de Iraanse Revolutie en met de Iraanse diaspora. Er is een …

Lees dit artikel →

Hoger kunstonderwijs in vloeibare tijden? Do It Yourself!

Guy Bovyn

Begin 2019 wordt in de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten een onderwijsvernieuwend project opgestart dat het traditionele ateliermodel kritisch moet bevragen. Geïnspireerd door de …

Lees dit artikel →

Beeldkatern

Punk Pong

Nico Dockx, Dennis Tyfus

Het merendeel van het drukwerk dat kunstenaars Nico Dockx en Dennis Tyfus produceren met hun respectievelijke labels Curious en Ultra Eczema komt tot stand via samenwerkingen met andere kunstenaars, …

Lees dit artikel →

Feit als fictie

De privécollectie van Acácio Nobre. Homo universalis van de Portugese avant-garde

Patrícia Portela

In 1999 ontdekte Patrícia Portela in de kelder van haar grootouders een doos vol teksten en ontwerpen van Acácio Nobre (1869-1968), een homo universalis van de Portugese avant-garde uit het begin van …

Lees dit artikel →

Missa Maria Assumpta. Een van de vroegste partituren voor klarinet eindelijk op cd

Eugeen Schreurs

Er bestaan hardnekkige misverstanden over de Mariae Assumptae -mis uit 1720 van de Antwerpse componist Johannes Adamus Faber. Die werd immers lang beschouwd als de eerste bekende, maar verdwenen …

Lees dit artikel →

Ex Libris

Pierre Joseph Vandenbosch. Organist, klavecinist, leraar, componist en 'chef de claque'

Jan Dewilde

Antwerpen klavecimbelstad , zo luidt de terechte titel van het fraaie boek dat het bevriende Antwerpse Museum Vleeshuis onlangs publiceerde. Dankzij de legendarische bouwers Ruckers-Couchet was …

Lees dit artikel →

Recensie

Afrika + Europa x Amerika = jazz?

Matthias Heyman

‘These works will become essential and indelible parts of jazz history’, zo luidt de promotekst bij het verschijnen van het eerste deel van Jazz Transatlantic door de Duitse etnomusicoloog Gerhard …

Lees dit artikel →

Recensie

Het Orpheus Instituut en de wereld

Geert Callaert

Artistic Research in Music: Discipline and Resistance is een lijvige publicatie van het Orpheus Instituut uit 2017, die er kwam naar aanleiding van het twintigjarige bestaan van het instituut. Het …

Lees dit artikel →