Editoriaal

Editoriaal

Nele Wynants

Het devies Publish or perish! verwoordt – niet zonder kritische bijklank – hoe het gesteld is met de druk binnen de academische wereld om veelvuldig en in de ‘juiste’ tijdschriften te publiceren. Ook …

Lees dit artikel →

De gratie van de acteur. Charisma tussen mystiek en techniek

Edith Cassiers, Timmy De Laet, Esther Tuypens

In een reeks interviews met dramadocenten aan Vlaamse acteeropleidingen gaan onderzoekers van Visual Poetics (UAntwerpen, www.visualpoetics.be) na welke rol het charisma van een acteur speelt binnen …

Lees dit artikel →

De relevantie van Henrik Ibsen. Een reflectie vanuit de toneelpraktijk

Evgenia Brendes, Lauranne Paulissen

Aan het Koninklijk Conservatorium Antwerpen wordt in de spellessen weinig aandacht besteed aan het werk van Henrik Ibsen. De Vlaamse theaterwereld grijpt daarentegen wel vaak terug naar zijn teksten: …

Lees dit artikel →

Mobile Autonomy, exercises in artists’ self-organisation. Een zomerschool in het Middelheimmuseum Antwerpen

Karina Beumer, Nico Dockx, Pascal Gielen

Een groep kunstenaars en academici van over de hele wereld verplaatste zich eind augustus voor één week naar het Middelheimmuseum in Antwerpen voor een zomerschool. Atelier van Lieshout – een werk …

Lees dit artikel →

‘Interpretation is the revenge of the intellectual upon art’

Nicolas Baeyens

Beeldhouwer Nicolas Baeyens maakte voor FORUM+ een visuele bijdrage waarin hij op basis van een collagetechniek een aantal canonieke beelden uit de kunstgeschiedenis verknipt tot nieuwe, dynamische …

Lees dit artikel →

De ‘style distingué’ van Alphonse Stenebruggen. Een artistiek onderzoek naar de interpretatieve uitdieping van het romantische hoornrepertoire

Jeroen Billiet

‘Historisch geïnformeerde uitvoeringspraktijk’ is alomtegenwoordig in onze Europese concertzalen. Tijdens de laatste decennia schoof het interesseveld op van middeleeuwse gezangen tot muziek uit de …

Lees dit artikel →

Ex Libris

‘Een reuzenpartituur’: Franz Liszts Graner Messe in Antwerpen

Jan Dewilde

De overvloedig geannoteerde ‘reuzenpartituur’ van de Graner Messe . Schuberth: Leipzig, 1859. Bibliotheek Koninklijk Conservatorium Antwerpen, KVC 185600 De collectie van de bibliotheek van het …

Lees dit artikel →

Recensie

Voorbij de fetisjistische blik

Staf Vos

A.T. De Keersmaeker & B. Cvejić, A choreographer’s score (I). Fase, Rosas danst Rosas, Elena’s aria, Bartók. Brussel: Mercatorfonds / Rosas, 2012. 245 pp., ill., 4 dvd’s. ISBN 9789061535416. A.T. …

Lees dit artikel →

Recensie

Theater in de marge

Karel Pletinck

T. Crombez, Etherisch Strijkersensemble Parisiana. Het vroege werk van Eric De Volder. In beeld gebracht door Michiel Hendryckx. Leuven: LannooCampus, 2014. 183 p. ISBN 9789401421829 Eric De Volder …

Lees dit artikel →

Recensie

Over theater(geschiedenis)grenzen

Edith Cassiers

T. Crombez, J. Koopmans, F. Peeters, L. Van den Dries & K. Vanhaesebrouck, THEATER. Een westerse geschiedenis . Leuven: LannooCampus, 2015. 346 p. ISBN 9789401418959. De theatergeschiedschrijving …

Lees dit artikel →