Editoriaal
Nele Wynants
Het devies Publish or perish! verwoordt – niet zonder kritische bijklank – hoe het gesteld is met de druk binnen de academische wereld om veelvuldig en in de ‘juiste’ tijdschriften te publiceren. Ook …
Nele Wynants
Het devies Publish or perish! verwoordt – niet zonder kritische bijklank – hoe het gesteld is met de druk binnen de academische wereld om veelvuldig en in de ‘juiste’ tijdschriften te publiceren. Ook …
Edith Cassiers, Timmy De Laet, Esther Tuypens
In een reeks interviews met dramadocenten aan Vlaamse acteeropleidingen gaan onderzoekers van Visual Poetics (UAntwerpen, www.visualpoetics.be) na welke rol het charisma van een acteur speelt binnen …
Evgenia Brendes, Lauranne Paulissen
Aan het Koninklijk Conservatorium Antwerpen wordt in de spellessen weinig aandacht besteed aan het werk van Henrik Ibsen. De Vlaamse theaterwereld grijpt daarentegen wel vaak terug naar zijn teksten: …
Karina Beumer, Nico Dockx, Pascal Gielen
Een groep kunstenaars en academici van over de hele wereld verplaatste zich eind augustus voor één week naar het Middelheimmuseum in Antwerpen voor een zomerschool. Atelier van Lieshout – een werk …
Nicolas Baeyens
Beeldhouwer Nicolas Baeyens maakte voor FORUM+ een visuele bijdrage waarin hij op basis van een collagetechniek een aantal canonieke beelden uit de kunstgeschiedenis verknipt tot nieuwe, dynamische …
Jeroen Billiet
‘Historisch geïnformeerde uitvoeringspraktijk’ is alomtegenwoordig in onze Europese concertzalen. Tijdens de laatste decennia schoof het interesseveld op van middeleeuwse gezangen tot muziek uit de …
Jan Dewilde
De collectie van de bibliotheek van het Koninklijk Conservatorium is niet alleen bijzonder gevarieerd qua inhoud, maar ook qua verschijningsvorm. Zo herbergen we, naast de vele partituren, boeken en archiefmaterialen ook affiches, foto’s, maquettes, dirigeerstokken, medailles, pitteleers, kunstwerken of dodenmaskers.
Staf Vos
Auteurs hebben de onvatbaarheid van dans en performance vaak verheerlijkt. Performance ‘becomes itself through disappearance’ (P. Phelan) en ‘the performer is a veritable avatar of Orpheus: he has no right to turn back on his course, lest he be denied the object of his quest.’ (L. Louppe).
Karel Pletinck
Eric De Volder overleed onverwacht in 2010, de nacht nadat zijn Toneelgroep Ceremonia met Woyzeck in première ging. De theaterauteur en -regisseur staat bekend om zijn sterk tot de verbeelding sprekende theatertaal.
Edith Cassiers
De theatergeschiedschrijving werd al meermaals doodverklaard. Gespeend van verbeelding zou deze discipline vastgeroest zijn in het onverzettelijke woord.