← Terug naar overzicht

Winter 2021

Ook in tijden van crisis kruipt de kunst waar ze niet gaan kan. De manier waarop de kunsten zich laten organiseren, creëren en historiseren, is vaak een afspiegeling van hoe we ons als mens organiseren. Maar waar liggen de sleutels tot een duurzaam kunstenlandschap? Van paraficties en metarealiteiten tot cocreaties en businessmodellen: ontdek de nieuwe vooruitzichten in het Winternummer van FORUM+.

Editoriaal

Ons vormgevende vermogen

Anke Coumans

Mag ik een gedachte met u delen? Net zoals waarschijnlijk velen onder u verbaas ik me over de grote behoefte van mensen om zich luidkeels hoorbaar te maken en daarvoor de straat op te gaan of de …

Lees dit artikel →

The (Bureau)Creative Age. Een parafictie over de nasleep van de creatieve industrie

Sarah Hendrickx

De tekst ‘The (Bureau)creative Age’ is onderdeel van het doctoraatsonderzoek van beeldend kunstenaar Sarah Hendrickx. Het is een voorbereidende tekst op de documentairefilm die de fictionaliteit van …

Lees dit artikel →

Heeft de gedeelde ruimte politieke slagkracht? Een reflectie over het politiek-esthetische project van Raumlabor

Louis Volont

In dit essay verkent Louis Volont de politieke slagkracht van de ‘gemeenschappelijke ruimte’ via het werk van het architectuurcollectief Raumlabor, dat opereert vanuit Berlijn. Volont zoomt in op …

Lees dit artikel →

Irène Fuerison. Hoe een Gentse componiste uit het muzieklandschap verdween

Pauline Lebbe

Behalve een oeuvre van een honderdtal opusnummers, liet de blinde Gentse componiste Irène Fuerison (1875-1931) nauwelijks sporen na, zodat ze vandaag de dag – onterecht – totaal onbekend is. Pauline …

Lees dit artikel →

Conversatie, participatie en cocreatie in de kunsten

SILENCIO. De cocreatie van een New Music Theatre-stuk

Sef Hermans

De 21e eeuw wordt gekenmerkt door een enorme diversificatie van de performancepraktijken binnen het New Music Theatre. En daar is nog weinig over geschreven vanuit het perspectief van de …

Lees dit artikel →

Beeldkatern

SC'ROLL, P'OSE. Practice - Een artistieke methodologie voor multisensorieel leren

Ode de Kort

In het artistiek onderzoeksproject van Ode de Kort Practice - An artistic methodology towards multisensorial learning (UHasselt en PXL-MAD) zijn de O en de U vaste mede-werkers. De letters ontmoeten …

Lees dit artikel →

Een ritueel van openheid. De (meta-)realiteit van Anthony Braxtons Ghost Trance Music

Kobe Van Cauwenberghe

Dit artikel neemt de Ghost Trance Music-composities van de Amerikaanse componist Anthony Braxton onder de loep. Het geeft tegelijkertijd een bredere kijk op Braxtons oeuvre als geheel en plaatst …

Lees dit artikel →

Artistieke innovatie tussen de kieren. Muzikale creativiteit ontsloten

Walter van Andel, Arne Herman, Annick Schramme

De culturele sector blijft onder druk staan. Veel klassieke muziekorganisaties reageren op dezelfde manier op die situatie. Ze nemen hun toevlucht tot voorspelbaarheid, zowel wat betreft hun …

Lees dit artikel →

Recensie

"Een drummer wandelt een café binnen…"

Matthias Heyman

Kick it - A Social History of the Drum Kit Je kent ze vast wel, de drummergrappen: Hoe noem je iemand die rondhangt bij muzikanten? Een drummer. Hoe noem je een drummer met een half brein? …

Lees dit artikel →

Recensie

U bevindt zich hier

Elisa Seghers

Inleiding in de dramaturgie Een cultuurliefhebber neemt zich op zekere dag voor om naar het theater te gaan. Ze verwacht waarschijnlijk een schouwburg met zachte zetels en een verhoogd podium, maar …

Lees dit artikel →