← Terug naar overzicht

Lente 2021

Wat gebeurt er wanneer de kunsten uit het domein van de esthetiek treden? Onze omgang met kunst, of het nu gaat om repertoire of creatie, legt wel eens maatschappelijke rechten en onrechten bloot. Dat weet ook de kunstenaar zelf, die zich al te vaak moet begeven in het wrange niemandsland tussen vrijwillige weerspannigheid en onvrijwillige precariteit.

Hoe zit dat nu met de verwantschap tussen kunst en politieke revolutie? Nog meer vragen, en hier en daar zelfs een antwoord, in het nieuwe Lentenummer van FORUM+.

Editoriaal

Over de marges: zorgen voor de kunsten

Zeynep Kubat

De maartse buien en aprilse grillen zijn inmiddels voorbij, maar het stormt nog steeds in onze samenleving. Onze omgang met de pandemie heeft niet enkel bestaande ongelijkheden in onze samenleving …

Lees dit artikel →

Leren van precariteit. Kan de cocktail van crisis, precariteit en verbeelding de broodnodige fundamentele veranderingen teweegbrengen in de kunsten?

Louise Vanhee

Naar aanleiding van het vak ‘The Arts in Times of the Corona Crisis’ is Louise Vanhee op zoek gegaan naar de culturele verschillen in het waarderen en ondersteunen van de kunstensector in België en …

Lees dit artikel →

Tussen twee revoluties. De artistieke speeltuin in klaviermethodes uit de vroege negentiende eeuw

Jeroen Malaise

Aan de hand van klaviermethodes uit het eerste deel van de negentiende eeuw focust Jeroen Malaise zijn academisch onderzoek Les doigts acrobatiques , la fantaisie libérée op de toenmalige …

Lees dit artikel →

Zorgen voor (voort)vluchtige verbeelding. Co-uitbreiding en de poetica van ‘zorgen voor’ van het voormalige jeugdhuis Rzoezie

Robin Vanbesien

In dit essay houdt Robin Vanbesien zijn artistieke aanpak van ‘co-uitbreiding’ tegen het licht van een welbepaalde context: die van de sociale verbeelding die het voormalige Mechelse jeugdhuis …

Lees dit artikel →

Spiegelingen in het unisono. Over de politiek van eenvormigheid in hedendaagse dans

Tuur Marinus

In dit artikel bespreekt Tuur Marinus de verschillende verschijningsvormen van het unisono in dans. Van affirmatief tot reflexief, van caleidoscopisch tot activistisch: het unisono blijkt vele …

Lees dit artikel →

Laboratory. De nalatenschap van Lynne Cohen

Bert Danckaert

Dit essay bevat een analyse van het werk van een van de meest spraakmakende fotokunstenaars van de afgelopen decennia, en een reflectie op de tentoonstelling Depth on the Surface in FOMU (fotomuseum …

Lees dit artikel →

Primair muzikaal formalisme. Via ervaring naar een eerlijke waardering van muzikale vorm

Suzanne Roes

Muzikaal formalisme, het idee dat de schoonheid of betekenis van muziek in haar vorm te vinden is, heeft het zwaar te verduren gehad in filosofische debatten. We vinden het te intellectualistisch en …

Lees dit artikel →

Dialoog

Woorden, uitgesproken bij het doctoraat van Lucas Vandervost

Rebekka De Wit

Op 8 december 2019 verdedigde Lucas Vandervost, acteur, regisseur, docent en medeoprichter van theatergezelschap De Tijd, zijn doctoraat in de kunsten. (De dag klonk overigens niet als een …

Lees dit artikel →

Recensie

‘Here’s looking at you…’

Matthias Heyman

The Art of Jazz: A Visual History Hoe ziet jazz eruit, zo vraagt John Edward Hasse in het voorwoord van The Art of Jazz . Wat verschijnt er spontaan voor uw geestesoog, beste lezer? Een rokerige club …

Lees dit artikel →

Recensie

Tussen papier en podium

Kristof Van Baarle

In reprise: Tweeëntwintig Nederlandse en Vlaamse toneelstukken om opnieuw te bekijken In reprise is een bundel met 22 pleidooien van theaterwetenschappers, dramaturgen en neerlandici voor het opnieuw …

Lees dit artikel →

Recensie

‘Saying something differently’

Luc Vertommen

Een ongehoord geluid. De saxofoonklas van het Koninklijk Conservatorium Brussel tussen 1864 en 1904. Een ongehoord geluid is de herwerkte versie van het proefschrift dat Kurt Bertels in 2020 …

Lees dit artikel →